Veelgestelde vragen

  • Hoe geef ik een aankoopopdracht aan De Plaatselijke Makelaar?

    U kunt uw aankoopopdracht verstrekken door contact met ons op te nemen. Een van onze NVM makelaars zal direct met u een afspraak maken om het verdere proces met u te bespreken.

  • Welke stappen van het aankoopproces kan ik zelf doen en hoeveel bespaart me dat?

    Als u ervoor kiest om uw droomwoning zelf te zoeken kunt u aanzienlijk besparen op de kosten. Uiteraard is het mogelijk dat onze aankoopmakelaar op basis van uw persoonlijke wensen en eisen een geschikte woning voor u gaat zoeken. Tevens kunt u kosten besparen door de eerste bezichtiging zonder onze aankoopmakelaar te doen. Indien u na de eerste bezichtiging nog steeds interesse heeft kunt u onze aankoopmakelaar inschakelen.

    Standaard bieden wij een Full-service en een Basis pakket.

    Indien gewenst kunt u middels onze aanvullende diensten een dienstenpakket geheel afgestemd op uw persoonlijke situatie samenstellen.

  • Worden onze afspraken vastgelegd?

    Uiteraard worden onze afspraken vastgelegd in een zogenaamde opdracht tot dienstverlening. Hierin staat exact vermeld welke diensten u afneemt en wat hiervan de prijzen zijn. Tevens wordt in deze opdracht tot dienstverlening de wijze van betaling vastgelegd.

  • Wat is het verschil tussen een NVM makelaar en een niet NVM makelaar?

    De Plaatselijke Makelaar is lid van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De NVM is de grootste branchevereniging voor makelaars in Nederland. De NVM staat voor kwaliteit en stelt hoge eisen aan haar leden inzake opleiding, onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast heeft de NVM haar Erecode waar ieder makelaar zich strikt aan dient te houden. U zult deze kwaliteit gedurende het gehele aankooptraject ervaren.

  • Wanneer dien ik te betalen?

    Bij opdrachtverstrekking dient u een aanbetaling te doen. De hoogte van deze aanbetaling is afhankelijk van de door u afgenomen diensten. Indien u een opdracht tot automatische incasso heeft ondertekend zal de betaling enkel na ondertekening van de opdracht tot dienstverlening worden afgeschreven. Het restant van het te betalen bedrag wordt afgeschreven nadat u uw droomwoning heeft aangekocht of zoveel eerder dat onze dienstverlening is afgerond.

    Uiteraard zullen bovenstaande afspraken op heldere wijze worden opgenomen in de opdracht tot dienstverlening.

  • Tarieven inclusief of exclusief BTW?

    Alle onze tarieven zijn inclusief BTW.

  • Wie doet de prijsonderhandelingen?

    Onze makelaars voeren altijd namens u de prijsonderhandelingen. Zij zullen dan ook ieder bod zo spoedig mogelijk met u bespreken en een advies geven welk tegenbod het beste gedaan kan worden. Uiteraard bepaald u ten alle tijden wat dit tegenbod zal zijn. Tevens zullen onze makelaars u adviseren omtrent mogelijk ontbindende voorwaarden zoals; ontbinding financiering en of een bouwtechnische keuring.

  • Hoe zit het met verborgen gebreken?

    De verkoper heeft een meldingsplicht, dat inhoudt dat hij alle bekende gebreken, zowel juridisch als bouwtechnisch aan u moet melden. Daarnaast heeft u als koper ook een onderzoekplicht. Onze aankoopmakelaar zal u daarbij ondersteunen. Wanneer u of onze aankoopmakelaar niet zeker is van de onderhoudstoestand van een woning zal hij adviseren een bouwtechnische keuring te laten opstellen. Hiermee krijgt u een gedetailleerd inzicht in de onderhoudstoestand en eventuele kosten inzake achterstallig onderhoud. Voor juridische zaken, zoals kadaster, zal onze aankoopmakelaar de zaken beoordelen.

  • Waar staat k.k. voor?

    k.k. staat voor kosten koper, dit betekent dat de bijkomende kosten, zoals overdrachtsbelasting (2% van de aankoopprijs), notariskosten en kadasterkosten voor rekening van de koper komen. De kosten van de aankoopmakelaar zijn niet in de kosten koper begrepen en zullen apart in rekening worden gebracht.

  • Waar moet ik extra op letten als ik een appartement ga kopen?

    Indien u een appartement wilt gaan kopen zal onze aankoopmakelaar de navolgende zaken extra voor u onderzoeken:

    • Hoogte van de servicekosten
    • Huishoudelijk reglement vereniging van eigenaren
    • Opvragen van financieel jaarverslag vereniging van eigenaren
    • Opvragen van notulen laatste vergadering van vereniging van eigenaren
    • Splitsingsakten
    • Onderzoeken of vereniging van eigenaren onlangs besluiten heeft genomen die grote financiële consequenties hebben
  • Wat zijn servicekosten?

    Servicekosten zijn veelal alleen van toepassing bij een appartement en zijn kosten die u dient te betalen voor het onderhoud van het gebouw en bijvoorbeeld het schoonmaken van de algemene ruimten.

  • Wat is voorbehoud van financiering?

    U als koper zal veelal een hypotheek / financiering nodig hebben om uw droomwoning te kunnen aankopen. Om er zeker van te zijn dat u daadwerkelijk de benodigde hypotheek / financiering kunt krijgen is het verstandig om in de koopakte een voorbehoud financiering te laten opnemen. Mocht u onverhoopt niet de benodigde hypotheek verkrijgen dan kunt u alsnog kosteloos de koop ontbinden. De Plaatselijk Makelaar adviseert een periode van minimaal 5 weken op te nemen als voorbehoud van financiering.

  • Wie bepaalt de keuze van de notaris?

    U als koper kunt een notaris kiezen.